اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سوژه مردم: تشنه نگاه داشتن دشت سیستان بخاطر منافع چند شرکت پیمانکار

فارس من| آب‌های ژرف سیستان باید از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت نیرو پیگیری شود

مسؤول روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: موضوع آب‌های ژرف سیستان باید از طریق وزارت نیرو و معاونت علمی ریاست جمهوری پیگیری شود.

فارس من| آب‌های ژرف سیستان باید از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت نیرو  پیگیری شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، سوژه تشنه نگاه داشتن دشت سیستان بخاطر منافع چند شرکت پیمانکار از سوی مردم در سامانه فارس من ثبت و بیش از سه هزار و 200 حمایت و امضا را به خود اختصاص داده است.

جزئیات پروژه آب‌های ژرف در منطقه سیستان

سال گذشته وزارت نیرو به دلیل مواجهه با کم آبی در ایران در پروژه‌ای جدید، موضوع اکتشاف آب در ذخایر ژرف زمین را با همکاری کشور روسیه شروع کرد و بالاخره هیأت دولت با صدور بخشنامه‌ای مقرر کرد مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، برای تامین آب شرب اضطراری استان سیستان و بلوچستان در قالب انجام حفاری آب ژرف در اختیار وزارت نیرو قرار بگیرد.

استفاده از آب‌های دریا و آب‌های ژرف تنها راه نجات از بی‌آبی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سفری که دی‌ماه سال گذشته به چابهار داشت در جمع مدیران شورای هماهنگی بحران سیستان و بلوچستان، زمانی که مدیران استانی مهم‌ترین دغدغه این استان را بی‌آبی عنوان کردند، گفت: استفاده از آب‌های دریا و آب‌های ژرف تنها راه نجات از بی‌آبی در این استان و کشور است که می‌تواند بسیاری از مشکلات را در بلندمدت حل کند.

اسماعیل نجار شیرین سازی آب دریا و استحصال آب از دریا را به‌عنوان مطمئن‌ترین، بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای رفع مشکلات بی‌آبی و تأمین آب کشاورزی و صنعت به شمار آورد.

وی بر احداث آب‌شیرین‌کن در کنار دریا تأکید کرد و افزود: ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای استحصال آب‌های ژرف در استان سیستان و بلوچستان نیز پیش‌بینی‌شده است.

بالاخره مطالعات شناسایی ذخایر جدید آب در مناطق ژرف و عمیق ایران آغاز شد تا بعد از شناسایی ظرفیت‌های آبی کشور، از طریق نقشه‌های سطحی زمین‌شناسی و مطالعات ژئوفیزیک عملیات حفاری در جست‌وجوی منابع تجدیدپذیر آب در مناطق اولویت‌بندی شده کشور انجام شود که طبق برآوردهای انجام شده مناطقی مانند سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان در اولویت حفاری برای رسیدن به آب ژرف قرار دارند.

تنها تیم کارشناسی معاونت علمی و فناوری رئیس ‏جمهور می توانند اظهار نظر کارشناسی ‏داشته باشند

نماینده مردم شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز 19آذر ماه امسال در نشست خبری با اصحاب رسانه در این خصوص اظهار کرد: در خصوص آب های ژرف افراد زیادی اظهار نظر کرده‌اند که باید اعلام کنم تمامی این ‏حرف‌ها فاقد سندعلمی بوده و در این خصوص تنها تیم کارشناسی معاونت علمی و فناوری رئیس ‏جمهور که متشکل از نخبگان و متخصصان داخلی و خارجی است؛ می توانند اظهار نظر کارشناسی ‏داشته باشند و چون این دانش هنوز در ایران فراگیر نشده پس نظرات دیگران مورد تایید نیست.

وی با اشاره به اینکه واحد آب‌های ژرف برخلاف ‏آب‌های چاه نیمه که میلیون متر مکعب است، میلیارد متر مکعب بوده، تاکید کرد که چاه آب ژرفی که در ‏سیستان در حال اجرا است، به آب رسیده و مشخص شده که آب ژرف در سیستان وجود دارد.‏

حبیب‌الله دهمرده ادامه داد: با پیگیری انجام شده و پشتیبانی صورت گرفته از سوی مسوولان کشوری، پروژه آب ‌های ژرف در سیستان ادامه خواهد داشت و در حال حاضر این چاه به عنوان یک چاه تحقیقاتی و ‏آموزشی شناخته می‌شود.‏ ‎

وی تاکید کرد: حق آبه را به طور جدی پیگیری می‌کنم و به موازات حق آبه و آبهای ژرف، پروژه ‏انتقال آب از دریای عمان نیز در دستور کار قرار دارد و در خصوص جلوگیری از تبخیر آب چاه نیمه‌ها نیز در حال تلاش هستیم.

 

موضوع آب‌های ژرف سیستان باید از طریق وزارت نیرو و معاونت علمی ریاست جمهوری پیگیری شود

سلیمانی مسؤول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در پاسخ به پیگیری‌ها اظهار کرد: این موضوع در حوزه شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان است و باید از مسؤولان این شرکت پیگیری شود.

مسؤول روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان نیز در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار فارس اظهار کرد: این موضوع باید از طریق وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری شود.

به گزارش فارس، 51 درصد از جمعیت 2 میلیون و 775 هزارنفری سیستان و بلوچستان در روستاها زندگی می‌کنند، این استان 5594 روستای بالای 20 خانوار دارد که تنها حدود 2هزار و 570 روستا به شبکه آبرسانی مداوم متصل‌اند و بقیه، بیش از 3هزار روستا، یا به‌صورت سقایی و تانکری آبرسانی می‌شوند و یا از همین سهمیه سقایی هم محروم‌اند.

 

به دنبال کم آبی منطقه، مردم سیستان این روزها بیشتر از همیشه نیازمند توجه مسؤولان هستند و چشم امیدشان به آبهای ژرف دوخته شده است، آب‌های ژرفی که به گفته خود مسؤولان مربوطه تنها راه نجات از بی‌آبی در این استان و کشور است و می‌تواند بسیاری از مشکلات را در بلندمدت حل کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول